Direktlänk till inlägg 18 februari 2008

Relationer

Av John Petersèn - 18 februari 2008 19:43

I det första kapitlet i den första boken i Bibeln, den som kallas Första Mosebok, skapade Gud allt levande på jorden. Träd och buskar, fåglar och fiskar, boskap och vilda djur, och så till sist människan. Gud skapade människan till Sin avbild och blåster Sin Ande i människan, så att människan fick liv. Läs själva i Folbibeln

Om man fortsätter att läsa första Moseboken så kan du som är läskunnig, vilket är förutsättningen för att du skall kunna läsa detta inlägg :). Ja, hur som helst, så säger Ordet att Gud skapade människan till Sin avbild, för att kunna umgås med henne och att vårda jorden och namnge alla djur och växter som Gud hade skapat. Men Gud förstod att Adam som var namnet på den första människan som Gud skapade, att Adam ibland kände sig lite ensam och därför skapade Gud en kvinna, Eva. Och om du fortsätter att läsa första Moseboken i det andra kaptilet så får du bekräftat det jag skrev alldeles här ovan samt att, jag citerar texten:
24 Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött. 25 Och mannen och hans hustru var båda nakna utan att blygas för varandra. 

Så redan här kan vi se att Gud vill att vi skall ha en sund relation till Gud vår Fader, och till att de män och kvinnor som ingår ett äktenskapsförbund. När vi sen fortsätter att läsa kapitel tre i första Moseboken, så lurade satan först kvinnan och sedan mannen till att äta av kunskapens träd på gott och ont. Och då vann satan en liten, mycket liten seger eftersom han förstörde relationen mellan Gud och människorna. I Jesaja bok kapitel fjorton och verserna tolv till femton så står det om hur högmodet störtade den vackraste ängeln i himmelen till jorden. Och i och med att Adam och Eva åt av den förbjudna frukten så gav de samtidigt upp rätten till att styra jorden till satan.

Men vår Gud, vår tålmodige himmelska Fader, gav inte upp, utan hade planerat en frälsningsplan för alla människor. I första Mosebokens sjuttonde kapitel kan du läsa om hur Gud och Abram, som efter att Gud och Abraham hade ingått ett förbund, ett blodsförbund blev kallad Abraham. Där gav Gud oss åter igen en chans att ha en relation med Honom som bär hela universum i Sin hand.

Genom hela Bibeln kan vi läsa hur vi människor gång på gång låter oss hänföras och den falska ängeln Lucifer, men att när vi ber om förlåtelse så välsignar Gud oss igen.

Det slutgiltiga och tydligaste som står att läsa om i Bibeln är att Guds Son, Jesus Kristus, offras som ett skuldoffer för att du och jag skall gå fria från döden och helvetet och äga en evighets lång relation med Gud vår Fader och Hans Son, Jesus Kristus. Detta kan du läsa om i Nya Testamentet i Johannes Evangelium, kapitel tre och vers sexton och framåt.

Och om du vill som jag, satsa på en relation mellan vänner och äkta makar, så vänd dig till Jesus Kristus, Han som offrade sig för dig och mig så att vi kan ha en vinnande och befriande relation med Gud. Tänk på att Gud vår Fader, i Jesu namn, älskar alla människor, alla människor och i den stund du ber om förlåtelse för dina synder inför Jesus och i ditt hjärta verkligen menar det, så kommer Gud att göra dig fri från din synd, vilken den största är att vi inte gjorde Jesus till Herre i våra liv. Detta kan du läsa om i Nya Testamentet, Romarbrevet kapitel tio från vers åtta och framåt.

Och det bör vi som redan är kristna begripa att vi har ingen rätt att döma någon medmänniska för dess synd och leverne, men vi kan peka på den väg som är sanningen och livet, Jesus.

Vid nådens tron


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John Petersèn - 6 april 2008 17:10

Frid kära vänner! Jag tror ni alla har läst eller hört sagan om kungens nya kläder, hur två mycket skickliga skojare, lurar hela hovet och kungen, vilka fina kläder de syr och de som är dumma kan inte se kläderna. Och ingen allra minst kungen vill j...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 22:21

Gud jag kommer inför Dig för att genom Jesus Kristus, Din Son, säga från mitt allra innersta: "Jag är ingenting i mig själv, men genom det offrar Du gav till denna världen, så har jag möjligheten att vara den mest älskade, benådade och förlåtna mä...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 08:41

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar...

Av John Petersèn - 24 mars 2008 09:52

Guds frid, bloggläsare och vänner i Kristus JesusJag tänker på när jag precis hade sagt ja till Jesus, och min fru hade fått lovsångstexter genom Helig Ande, och jag hade tonsatt dem med samma hjälp. Det var en midsommarafton, och jag spelade en de...

Av John Petersèn - 4 mars 2008 20:35

Kol.2:6-17"Ni litade på att Kristus skulle frälsa er. Ha samma grundmurade förtroende för honom vad det än gäller i ert liv. Då får det stadga och tron kommer att växa. Låt era liv flöda över av glädje och tacksamhet för allt han gjort. Låt inte a...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards