Direktlänk till inlägg 23 februari 2008

Hör! Det finns en som älskar dig

Av John Petersèn - 23 februari 2008 01:00

Lyssna gärna på denna låten först. Den av människor skapade kristna religion som praktiseras i olika sammanhang har egentligen ingenting med Jesus och Gud vår Fader att göra. Det kan man läsa om i Nya Testamentet i Bibeln, som är ord som utandats av Helig Ande till människor som varit lyhörda och lyssnat med sina andliga öron. Jag förstår att detta låter lite märkligt, men om du kan för några minuter bara ta till dig av denna text, utan att i samma stund ifrågasätta det jag skriver så kanske att du får känna något i ditt inre.

Som sagt, den kristna religionen som den utövas i vissa sammanhang, har inte med Jesus att göra, (förlåt om jag upprepar mig) och det är inget nytt, för redan då Jesus vandrade här på jorden, så fick Han strida mot självrättfärdiga personer. Faktum är att en mycket stor del av evangelierna, vilket betyder de glada budskapen, som är skrivna av några av Jesu lärjungar såsom Matteus, Markus, Lukas och Johannes, berättar om hur de religiösa ledarna fick förmaningar och tilrättavisning av Jesus. Läs vad som står i webbtidningen "Insidan" om detta.

9När Jesus gick vidare därifrån fick han se en skatteindrivare, Matteus, sitta utanför tullhuset. Kom och följ med mig, sa Jesus till honom, och Matteus reste sig och följde med Jesus.

10När Jesus och hans lärjungar senare åt middag i Matteus hem fanns det bland gästerna många av hans kolleger men även en del annat ökänt folk.

11Fariseerna var upprörda: Hur kommer det sig att er lärare umgås med sådant slödder? frågade de lärjungarna.Jesus hörde det och svarade:

12Därför att de som är friska inte behöver någon läkare! Det är de sjuka som behöver det!

13Sedan tillade han: Gå härifrån och försök förstå vad Gud menar när han säger: 'Det är inte era offer och era gåvor som jag bryr mig om, utan att ni visar medlidande.' Min uppgift här på jorden är att föra syndare tillbaka till Gud, inte att ta mig an dem som redan känner honom

Ovannämnda bibeltext är hämtad från Bible Gateway. Du kan själv läsa följande bibelställen hur Jesus gick emot fariséerna och skriftlärda. Här är ett exempel det står i Matteus evangelium kapitel 5 och vers 20. Nästa är Johannes evangelium kapitel 8 från vers två och framåt. Ni kan hitta fler bibelverser om ni söker på Folkbiblen online där det står "Frisökning" och skriver in ordet fariséer.

Det finns så många exempel på sådana kristna som utan att från hjärtat bekänt att Jesus är Herre i deras liv, gärna vill tala om hur dåliga alla andra människor är och för att liksom markera deras moraliska oklanderlighet slår Bibeln i huvudet på dessa. Aposteln Paulus som själv hade ett förflutet som farisée och som förföljt och dödat Kristustroende, fick möta Jesus på ett mäktigt sätt, (se Apostlagärningarna kapitel 9) skriver i sitt första brev till Romarna, i första kapitlet vilken tragedi det blir för dem som går syndens väg utan att omvända sig, säger i samma brev och i kapitel 2 vers 1 till vers 6: "Men gör nu inte misstaget att genast döma dem jag har talat om! När du säger att de som gör fel ska straffas är det lika mycket dig själv du talar om. Och vi vet att Gud i sin rättvisa kommer att straffa dem som gör orätt. Tror du att Gud kommer att döma andra, men ha överseende med dig? Förstår du inte vilket tålamod han har med dig? Eller bryr du dig inte om det? Kan du inte inse att han hela tiden har väntat med att straffa dig, för att du skulle ha tid att vända dig bort från din synd? Genom sin godhet vill han leda dig till bättring. Men nej, du vill inte lyssna, och så samlar du på dig ett fruktansvärt straff. Men det kommer en vredens dag då Gud ska vara alla människors rättvisa domare. Var och en ska få den lön han förtjänar."

Så det jag vill förmedla till just dig som haft vänligheten att läsa detta inlägg är: Jesus tog din och min skuld på sig och genom det liv (blod) som Jesus gav för att försona dig och mig och den som vill tro på Jesus. I detta offer av Jesus som gjorde att det som i judarnas tempel kallas för det allra heligaste, där endast översteprästen hade tillträde en gång om året, efter en väldig cermoni i att göra sig ren, och det som skilde det allra heligaste det víll så att säga där Gud var, ett slags draperi (se fakta här). Detta draperi som av en händelse kallades "förlåten" brast mitt itu när Jesus dog på korset, vilket betyder att Gud nu var tillgänglig för var och en, som hade/har Jesus i sitt hjärta och i sin tro. Så då behövs nu inte längre någon präst eller ärkebiskop eller påve för att kunna ha en relation med Gud, vår Fader. Och det var det som var Guds avsikt. Han älskar dig och mig så högt att Han offrade Sin ende Son, så att Han som är den Allsmäktige, universums Skapare vill ha en relation med dig och mig. Lyssna på denna låt som Erik och Ulrika Stenlund har översatt tillsammans med Bengt Johansson till svenska där Erik sjunger "Högst av allt".

Till slut, damma av din konfirmationsbibel eller hör av dig till info@torgkyrkan.se så skickar vi ett Nya testamente till dig. Igår var allting gott och idag likaså, men morgondagen vet vi inget om, så ta ett steg i tro, knäpp dina händer där du finns, ensam eller med vänner och be att Jesus förlåter dig dina synder och att du i den stund bekänner med din mun att Jesus är Herre i ditt liv, så har du säkrat din kommande framtid, den som är evig. Om detta kan du läsa i Romarbrevets tionde kapitel

Till sist vill jag be Herrens välsignelse över dig och ditt liv: Herren välsigne dig och bevara dig, Herren låter Sitt ansikte lysa över dig och ge dig nåd. Herren vänder Sitt ansikte till dig och ger dig frid, i Guds, Faderns, Sonens, Jesus Kristus och Den Helige Andes namn.

Immanuel

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John Petersèn - 6 april 2008 17:10

Frid kära vänner! Jag tror ni alla har läst eller hört sagan om kungens nya kläder, hur två mycket skickliga skojare, lurar hela hovet och kungen, vilka fina kläder de syr och de som är dumma kan inte se kläderna. Och ingen allra minst kungen vill j...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 22:21

Gud jag kommer inför Dig för att genom Jesus Kristus, Din Son, säga från mitt allra innersta: "Jag är ingenting i mig själv, men genom det offrar Du gav till denna världen, så har jag möjligheten att vara den mest älskade, benådade och förlåtna mä...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 08:41

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar...

Av John Petersèn - 24 mars 2008 09:52

Guds frid, bloggläsare och vänner i Kristus JesusJag tänker på när jag precis hade sagt ja till Jesus, och min fru hade fått lovsångstexter genom Helig Ande, och jag hade tonsatt dem med samma hjälp. Det var en midsommarafton, och jag spelade en de...

Av John Petersèn - 4 mars 2008 20:35

Kol.2:6-17"Ni litade på att Kristus skulle frälsa er. Ha samma grundmurade förtroende för honom vad det än gäller i ert liv. Då får det stadga och tron kommer att växa. Låt era liv flöda över av glädje och tacksamhet för allt han gjort. Låt inte a...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards