Direktlänk till inlägg 23 februari 2008

Hör! Det finns en som älskar dig. Del 2

Av John Petersèn - 23 februari 2008 22:49

Nedan stående Bibeltext är hämtat från BibleGateway . Där det står i Paulus brev till romarna i kapitel 3 och från ver 21 till vers 31

Men nu har Gud visat oss hur vi kan bli rättfärdiga. Vi blir inte frikända från Guds dom genom att försöka hålla hans lagar och vara tillräckligt goda, utan genom en annan väg. Det är en väg som Lagen och Profeterna talade om för länge sedan. Nu säger nämligen Gud att han vill ta emot oss och frikänna oss - förklara oss icke skyldiga - om vi tror att Jesus Kristus tar bort våra synder. Och vi kan alla bli frikända på samma sätt genom att komma till Kristus. Det spelar ingen roll vilka vi är, eller hurdana vi har varit. Alla har vi syndat, och saknar därför den likhet med Gud som vi är skapade att ha. Nu ger han oss en möjlighet som vi inte har förtjänat, nämligen att ställa allt till rätta genom att vi accepterar vad Jesus har gjort för oss. Gud sände Kristus Jesus för att ta straffet för våra synder. Men vi måste tro på detta för att hans blod ska bli det offer som räddar oss från Guds vrede. På detta sätt visade han sig fullständigt rättvis, även om han tidigare hade lämnat synderna ostraffade. Han väntade med tålamod på den dag då Kristus skulle komma och ta bort all synd. Också i dag gäller samma rättvisa. Den som tror på Jesus blir frälst. Men är det inte orättvist av Gud att låta brottslingar gå fria och säga att de är oskyldiga? Nej, han gör det därför att de tror på Jesus, som tog på sig deras synd. Vad kan vi då skryta med när det gäller att förtjäna vår frälsning? Ingenting alls. Varför det? Vår befrielse är inte grundad på goda gärningar, utan på vad Kristus har gjort och på vår tro på honom. Vi kan alltså sammanfatta och säga att vi är frälsta genom tron på Kristus, och inte genom de goda gärningar vi gör. Räddar då Gud bara judarna på detta sätt? Nej, det gäller alla andra också. Gud behandlar oss alla lika och frikänner oss om vi tror. Om vi är frälsta genom tron, betyder det då att vi inte längre behöver lyda Guds lagar? Tvärtom! Faktum är att det är bara när vi tror på Jesus som vi klarar av att följa lagen.

Om det var så att vi som människor behövt göra något speciellt, som idel goda gärningar eller mediterat i ett visst hundratal timmar över bibeltexter, så hade jag inte blivit frälst och befriad från alkohol och Peter Pan-syndromet. Då hade jag förlorat allt som jag älskar mest, min fru och mina barn. Faktum är att jag inte hade levt längre för jag mådde fruktansvärt dåligt och hade mycket på mitt samvete så jag hade inte orkat så länge till.

Men Gud genom Sin Son, Jesus Kristus, öppnade mitt hjärta under lovsången och jag blev befriad från begär och skuldbörda. Jesus gjorde mig fri.

I Matteus evangelium kapitel 7 från vers 36 till vers 50 står det

En syndig kvinna smörjer Jesu fötter

Simon, en av fariseerna, bjöd hem Jesus till sig, och Jesus tackade ja till inbjudan. När de satt sig ner för att äta fick en prostituerad höra att han var där. Hon gick då dit med en flaska väldoftande olja. När hon kom in i huset böjde hon knä bakom Jesus, och grät tills hans fötter blev våta av hennes tårar. Hon torkade dem sedan med sitt hår och kysste dem och hällde olja över dem. När värden, som var en farisé, såg vad som hände och såg vem kvinnan var, sa han till sig själv: Det här bevisar att Jesus inte är någon profet, för om Gud verkligen hade sänt honom, skulle han ha vetat vad för slags kvinna hon är. Men Jesus förstod hans tankar och sa: Simon, jag har något att säga dig. Simon svarade: Säg det, Mästare. Då berättade Jesus följande för honom: En man lånade ut pengar till två personer, fem tusen kronor till den ene och femhundra till den andre. Men ingen av dem kunde betala tillbaka, så han efterskänkte skulden. Vem av dem tror du älskade honom mest efter detta? Jag antar att det var den som var skyldig honom mest, svarade Simon. Ja, det är riktigt, sa Jesus. Sedan vände han sig mot kvinnan och sa till Simon: Ser du denna kvinna som böjer knä här? När jag kom in i ditt hus brydde du dig inte ens om att ge mig vatten så att jag kunde tvätta dammet av mina fötter, men hon har tvättat dem med sina tårar och torkat dem med sitt hår. Du gav mig inte den sedvanliga hälsningskyssen, men hon har gång på gång kysst mina fötter ända sedan jag kom hit. Och du försummade den vanliga artigheten att smörja mitt huvud med olivolja, men hon har smort mina fötter med sin väldoftande olja. Alla hennes synder är förlåtna, och de är många. Därför visar hon så stor kärlek. Den som har fått lite förlåtet visar lite kärlek. Jesus sa sedan till henne: Dina synder är förlåtna. Då sa männen vid bordet till varandra: Vem är denne man, som går omkring och till och med förlåter synder? Och Jesus sa till kvinnan: Din tro har hjälpt dig. Gå i frid. Lyssna på Micke Fhinn när han med vänner sjunger
"Nu böjer jag mig ned" Sjung gärna med i texten: "

Nu böjer jag mig ner och kysser Dina fötter, kan inte stå emot den kärlek som jag ser
Nu böjer jag mig ner och bekänner Dig som Herre, för jag vill ta emot, den kärlek som Du ger

Jag kommer nu, jag kommer in, jag kommer fram, hem igen
Jag tillber Dig

Så min vän och syndare, Jesus älskar dig och vill dig bara väl och den Jesus älskar bör jag också älska. Det står i det första brevet från Johannes i kapitel 4 att om jag inte kan älska den broder eller syster som jag ser, kan jag inte heller älska en Gud som jag inte ser.Se bibelhänvisning här Men det är så att Gud, vår Fader, ville inte att vi skulle bli marionetter, utan vi fick den fria viljan, rätten att säga ja eller nej till att ha en relation med Gud genom Jesus Kristus. Och det som vår Fader har en nitälskan till är att vårt hjärta och vårt förstånd säger ja till att bli Hans barn. Och Gud vår Fader slutar inte att hoppas på att du till slut säger ditt ja till Honom.

I Paulus första brev till Korinthierna i kapitel 12 och kapitel 14 talar han om de gåvor vi kan få, och så handlar kapitel 13 om hjärtats inställning till hur vi som kristna skall förhålla oss till andra människor och om vi inte gör det så får det konsekvenser. Nedan följer detta kapitel till vissa delar:

Kärleken är störst av allt

Om jag talar alla språk, både i himlen och på jorden, men inte har kärlek till andra människor, så är jag med mina tomma ord bara en pratmakare som för oväsen. Om jag kan profetera och känner till alla Guds hemligheter och allt som ska hända i framtiden, men inte älskar mina medmänniskor, vad gör jag då för nytta med all min kunskap? Om jag har trons gåva, så att jag kan flytta på berg bara genom att säga ett ord, men inte har tillräckligt med kärlek till andra så är jag ingenting värd. Om jag ger allt jag äger till fattiga människor, och är villig att dö i min tjänst, men inte älskar dem jag är kallad att tjäna, så kommer mitt arbete inte att ha något som helst värde. Kärleken är tålmodig, god och hänsynsfull, aldrig misstänksam eller avundsjuk, aldrig skrytsam eller stolt, och aldrig överlägsen, självisk eller fräck. Kärleken kräver inte att få sin egen vilja fram. Den är inte irriterad över andra, inte lättretad och den lägger knappast märke till när andra handlar fel. Den är aldrig glad över orättvisan, men gläder sig när sanningen segrar. Kärleken är trogen vad det än kostar. Den förväntar sig alltid det bästa, hoppas i det längsta och är beredd att uthärda allt. Alla de andliga gåvor som Gud ger kommer en dag att ta slut, men kärleken lever vidare i evighet. En dag kommer gåvan att profetera att upphöra, de många språken att tystna och kunskapen att ta slut. All vår kunskap och allt vårt profeterande är bara detaljer i en underbar helhet och har därför sin begränsning. När vi en gång ser den fullkomliga verkligheten, behöver vi inte längre dessa gåvor, som trots att de är underbara ändå är otillräckliga. När jag var barn talade och tänkte och resonerade jag som ett barn, men sedan jag blev vuxen sträcker sig mina tankar mycket längre och jag har lagt av det som är barnsligt. På samma sätt kan vi bara se och förstå en del av Guds storhet nu. Det är som spegelbilden i en orolig vattenyta. Men en dag ska vi se honom i hans fullhet, ansikte mot ansikte. Allt det som jag nu vet är ofullkomligt, men då ska jag veta allt precis som Gud vet allt om mig nu. När allt annat går under finns tre saker ändå kvar - tron, hoppet och kärleken - men störst av dem är kärleken.

Till sist ber jag för dig att Jesus skall visa Sig för dig medan du lyssnar till Michael Johnssons melodi Hans hjärta för dig

Immanuel

 
 
Ulle

Ulle

24 februari 2008 21:26

Ville bara uppmuntra dig i ditt engagemang. Kollade lite på din sida och ser att du längtar efter att berätta för människor om Jesus. Tänk vad Gud är glad för dig!

http://stigfinnare.se.nu

 
nevermind

nevermind

28 februari 2008 15:10

Hej. Du har en god tanke. Ett tips för att bli läst. Skriv fram för allt mindre, dela av texten här och där,använd bilder. Då känner läsaren sig mindre "överfallen" av text. Allt gott önskar jag dig/ MG

http://nevermind.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John Petersèn - 6 april 2008 17:10

Frid kära vänner! Jag tror ni alla har läst eller hört sagan om kungens nya kläder, hur två mycket skickliga skojare, lurar hela hovet och kungen, vilka fina kläder de syr och de som är dumma kan inte se kläderna. Och ingen allra minst kungen vill j...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 22:21

Gud jag kommer inför Dig för att genom Jesus Kristus, Din Son, säga från mitt allra innersta: "Jag är ingenting i mig själv, men genom det offrar Du gav till denna världen, så har jag möjligheten att vara den mest älskade, benådade och förlåtna mä...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 08:41

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar...

Av John Petersèn - 24 mars 2008 09:52

Guds frid, bloggläsare och vänner i Kristus JesusJag tänker på när jag precis hade sagt ja till Jesus, och min fru hade fått lovsångstexter genom Helig Ande, och jag hade tonsatt dem med samma hjälp. Det var en midsommarafton, och jag spelade en de...

Av John Petersèn - 4 mars 2008 20:35

Kol.2:6-17"Ni litade på att Kristus skulle frälsa er. Ha samma grundmurade förtroende för honom vad det än gäller i ert liv. Då får det stadga och tron kommer att växa. Låt era liv flöda över av glädje och tacksamhet för allt han gjort. Låt inte a...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards