Direktlänk till inlägg 2 mars 2008

Vad skulle Jesus ha gjort?

Av John Petersèn - 2 mars 2008 14:56

För några år sedan, kunde man köpa armband och nyckelband med olika förkortningar av ett kristet budskap. Ett av dessa förkortningar var: "WWJD". Vilket är förkortningen på What Would Jesus Do.

Jag bor i en liten stad utanför Stockholm, som i massmedia ofta beskriver om de illdåd som vissa av dess invånare begår eller blir drabbade av. Och jag har fått den tanken, att Gud vår Fader, har lagt ned en nöd i mitt hjärta, för denna stads ungdomar. När jag och några till nattvandrade i stadens centrum och närliggande områden, så fick jag höra av så många ungdomar, om hur så totalt ointresserade de vuxna var, om hur dessa killar och tjejer hade det. Jag fick höra om hur en del av ungdomarna skar sig med rakblad i armen, därför att det lindrade den oerhörda smärtan av de upplevde att de inte var älskade för sin egen skull och inte ens viktiga för någon.

Vad skulle Jesus ha gjort? Lyssna till Alf Lax när han sjunger "Någonting i luften". Det står i Bibeln att jag eller ni skall förmana varandra när vi gör fel

, med kärlek. Och om vi inte lyckas nå fram så skall vi informera våra av Gud i Jesu namn, avskilda "älste" eller som de nu heter "församlingsledare". Men om det är församlingsledningen som kan uppfattas göra fel, ja, då är det lite provocerande att säga, att de måste vara hos församlingsmedlemmen som felet ligger. Eller?

Lyssna till vår pastor och föreståndares förkunnelse om "Hjärtats lovsång" och sedan lyssnar till till "Team med uppdrag" som sjunger "Hjärtats lovsång"

Medan vi lyssnar till predikan och sången kan vi kanske åtminstone försöka, att vända våra tankar och våra hjärtan och sinnen till vår Gud, vår Fader, Hans Son, Jesus Kristus och Den Helige Ande och be om förlåtelse för vår egen bekvämlighet, människofruktan, apati, självrättfärdighet och brist på gudsfruktan och att vi kanske har förlorat nästan det dyrbaraste, den första kärleken. Och med hjälp av bilden här nedanför så fäster vi våra ögon på Jesus, Guds kärleksoffer till oss.

/immanuel

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John Petersèn - 6 april 2008 17:10

Frid kära vänner! Jag tror ni alla har läst eller hört sagan om kungens nya kläder, hur två mycket skickliga skojare, lurar hela hovet och kungen, vilka fina kläder de syr och de som är dumma kan inte se kläderna. Och ingen allra minst kungen vill j...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 22:21

Gud jag kommer inför Dig för att genom Jesus Kristus, Din Son, säga från mitt allra innersta: "Jag är ingenting i mig själv, men genom det offrar Du gav till denna världen, så har jag möjligheten att vara den mest älskade, benådade och förlåtna mä...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 08:41

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar...

Av John Petersèn - 24 mars 2008 09:52

Guds frid, bloggläsare och vänner i Kristus JesusJag tänker på när jag precis hade sagt ja till Jesus, och min fru hade fått lovsångstexter genom Helig Ande, och jag hade tonsatt dem med samma hjälp. Det var en midsommarafton, och jag spelade en de...

Av John Petersèn - 4 mars 2008 20:35

Kol.2:6-17"Ni litade på att Kristus skulle frälsa er. Ha samma grundmurade förtroende för honom vad det än gäller i ert liv. Då får det stadga och tron kommer att växa. Låt era liv flöda över av glädje och tacksamhet för allt han gjort. Låt inte a...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards