Direktlänk till inlägg 4 mars 2008

Ett nytt liv i Kristus

Av John Petersèn - 4 mars 2008 20:35

Kol.2:6-17

"Ni litade på att Kristus skulle frälsa er. Ha samma grundmurade förtroende för honom vad det än gäller i ert liv. Då får det stadga och tron kommer att växa. Låt era liv flöda över av glädje och tacksamhet för allt han gjort. Låt inte andra förstöra er tro och er glädje med sina filosofiska funderingar, eller med meningslösa spekulationer som inte bygger på Kristi ord utan på människors tankar och ideér. För i Kristus finns Guds fullkomlighet i mänsklig gestalt. Därför har ni allt, när ni har Kristus, och Gud lever i er. Han är den störste av alla och han råder över alla makter och härskare i världen. När ni kom till Kristus, befriade han er från era onda begär, inte genom ett kroppsligt ingrepp utan genom en andlig operation - er andliga omskärelse i Kristus. I dopet dog nämligen er gamla onda natur tillsammans med honom och begravdes med honom. Sedan gick ni tillsammans med honom från döden in i ett nytt liv, eftersom ni trodde på den Gudskraft som lät Kristus uppstå från döden. Ni var döda i era synder och hade ännu inte övervunnit era syndiga begär. Men då fick ni del av Kristi liv, och han förlät er alla era synder. Han drog ett streck över allt som anklagade er och förstörde ert syndaregister genom att spika fast det vid Kristi kors. DIärför finns det inte längre någon möjlighet för satan att anklaga er för synd. Inför hela världen visade Gud att Kristus triumferade över ondskans alla osynliga andemakter när han dog på korset. Därför ska ni inte låta någon kritisera er för vad ni äter eller dricker eller för att ni inte firar de judiska festerna och högtiderna, nymånadsdagarna eller sabbaterna. Allt detta var bara tillfälliga regler, som upphörde gälla när Kristus kom. De var bara skuggor av verkligheten - av Kristus själv."


FRÄLST GENOM TRO
Religiös av egen kraft                   Frälst genom tro
Mål
Att behaga Gud genom goda gärningar
Att lita på Kristus och leva för att behaga Gud
Medel Tjänstvillighet, disciplin och lydnad för att bli belönad
Att bekänna Kristus, underordna och överlåta mig åt Honom
Kraftkälla Egen, medveten ansträngning
Den Helige Ande som hjälper mig att handla rätt
Drivkraft Själviskhet och självbehärskning
Kristus i mig och jag i Kristus
Resultat Självcentrerad, likgiltig, deprimerad, drabbad av komplex, ständigt i behov av uppskattning
Glad, tacksam, älskvärd, ledd av Gud, tjänstvillig, förlåtande

Frälsning enbart genom tro på Jesus Kristus låter alldeles för enkelt för somliga. Det känns bättre att få uträtta något själv - att bli räddad, frälst, på grund av egna insatser. Men den religiöse lever ett spänt och ansträngt liv och blir besviken eller högmodig på sin väg mot evig död. Jesu väg däremot är enkel, men den enda som står till buds för att nå fram till evigt liv. Ovan nämna text är hämtad från Handbok för livet.

Immanuel  

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John Petersèn - 6 april 2008 17:10

Frid kära vänner! Jag tror ni alla har läst eller hört sagan om kungens nya kläder, hur två mycket skickliga skojare, lurar hela hovet och kungen, vilka fina kläder de syr och de som är dumma kan inte se kläderna. Och ingen allra minst kungen vill j...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 22:21

Gud jag kommer inför Dig för att genom Jesus Kristus, Din Son, säga från mitt allra innersta: "Jag är ingenting i mig själv, men genom det offrar Du gav till denna världen, så har jag möjligheten att vara den mest älskade, benådade och förlåtna mä...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 08:41

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar...

Av John Petersèn - 24 mars 2008 09:52

Guds frid, bloggläsare och vänner i Kristus JesusJag tänker på när jag precis hade sagt ja till Jesus, och min fru hade fått lovsångstexter genom Helig Ande, och jag hade tonsatt dem med samma hjälp. Det var en midsommarafton, och jag spelade en de...

Av John Petersèn - 2 mars 2008 14:56

För några år sedan, kunde man köpa armband och nyckelband med olika förkortningar av ett kristet budskap. Ett av dessa förkortningar var: "WWJD". Vilket är förkortningen på What Would Jesus Do. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm, som i massme...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards