Direktlänk till inlägg 27 mars 2008

Att nå fram

Av John Petersèn - 27 mars 2008 08:41

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar det att vi innan vi börjar "tycka till" - så borde vi först se den eller de personer vi riktar oss till, utifrån de olika sammanhang som lett fram vårt tänkta påstående och tyckande.

Och vi som är kristna tycker jag har ett större ansvar gentemot de vi vill tala till. En klok person som jag har haft äran att lära känna, brukar säga att: "Vi har bara en mun, men två öron så vi borde lyssna dubbelt så mycket som vi talar". Jag skulle vilja lägga till följande att vi utgår från att den vi möter, finns omständigheter som de upplever att de inte riktigt bemästrar, så vi gör som Jesus, frågar, trots att det verkar uppenbart vad personen vi möter vill, och intar en sådan attityd, ibland kanske med nödvändighet, lite övertydlig, att vi inte på något vis verkar dömande.

Vi måste ha det i bakhuvudet att Jesus älskar alla människor.

Jag kom och tänka på en händelse som kanske gör det tydligare för dig vad jag menar. Jag var mötesvärd (den som först säger välkommen till de som kommer till mötet och håller koll så att inget störande inträffar) under en gudstjänst i min församling. På stolarna ute i foajen satt tre yngre herrar, två med tidstypiska luvor som visar någon form av grupptillhörighet, i detta fallet hiphop.

En av mötesdeltagarna pekar åt mig att jag skall komma till denne, och viskar förtroligt, att dessa tre herrar borde jag se upp med, för de hade ett dåligt rykte. Jaså - sa jag och kunde liksom inte låta bli att le. Leendet hade sannorlikt fortsatt runt huvudet på mig om inte öronen hade suttit i vägen. Och så berättade jag för den bekymrade mötesdeltagaren att, den unge mannen till vänster, var anställd av kyrkan som teamarbetare att verka i stadens skolor, och de två ynglingarna till höger skulle döpa sig under söndagsgudstjänsten kommande söndag.

Lyssna gärna till Alf Lax som sjunger "Vid nådens tron"

 

Det finns andra vinklingar av detta ämne så om du som läst detta, blev inspirerad till att på ett annat sätt att framlägga dina synpunkter så skicka ett mejl till immanuel_37@hotmail.com eller gör ett eget inlägg i din blogg. Men hör av dig till mig så jag vet var jag kan ta del av det du skrivit.

Nedanstående verser är hämtade ut BibleGateway.com ifrån Romarbrevets tolfte kapitel och siffrorna framför varje stycke anger versen.

2Följ inte världens beteenden och vanor, utan var nya och annorlunda människor med det nya livets friskhet i allt ni gör och tänker. Då förstår ni att välja det som är gott och som tillfredsställer Gud.

3Som Guds budbärare vill jag förmana er. Var ärliga i er bedömning av er själva, mät ert värde med måttet av den tro som Gud har gett er.

14Om någon behandlar er orättvist för att ni är kristna så döm honom inte, utan be att Gud ska välsigna honom.

15När andra är lyckliga, så gläd er då tillsammans med dem. Om de är ledsna så dela deras sorg.

16Samarbeta med glädje! Försök inte vara främst. Försök inte ställa er in hos betydelsefulla människor, utan uppskatta vanliga människors sällskap. Och tro inte att ni vet allt!

17Betala aldrig ont med ont. Var inställda på att göra det som är gott, och låt alla se att ni är alltigenom ärliga.

/immanuel

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John Petersèn - 6 april 2008 17:10

Frid kära vänner! Jag tror ni alla har läst eller hört sagan om kungens nya kläder, hur två mycket skickliga skojare, lurar hela hovet och kungen, vilka fina kläder de syr och de som är dumma kan inte se kläderna. Och ingen allra minst kungen vill j...

Av John Petersèn - 27 mars 2008 22:21

Gud jag kommer inför Dig för att genom Jesus Kristus, Din Son, säga från mitt allra innersta: "Jag är ingenting i mig själv, men genom det offrar Du gav till denna världen, så har jag möjligheten att vara den mest älskade, benådade och förlåtna mä...

Av John Petersèn - 24 mars 2008 09:52

Guds frid, bloggläsare och vänner i Kristus JesusJag tänker på när jag precis hade sagt ja till Jesus, och min fru hade fått lovsångstexter genom Helig Ande, och jag hade tonsatt dem med samma hjälp. Det var en midsommarafton, och jag spelade en de...

Av John Petersèn - 4 mars 2008 20:35

Kol.2:6-17"Ni litade på att Kristus skulle frälsa er. Ha samma grundmurade förtroende för honom vad det än gäller i ert liv. Då får det stadga och tron kommer att växa. Låt era liv flöda över av glädje och tacksamhet för allt han gjort. Låt inte a...

Av John Petersèn - 2 mars 2008 14:56

För några år sedan, kunde man köpa armband och nyckelband med olika förkortningar av ett kristet budskap. Ett av dessa förkortningar var: "WWJD". Vilket är förkortningen på What Would Jesus Do. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm, som i massme...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards