Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av John Petersèn - 6 april 2008 17:10

Frid kära vänner!

Jag tror ni alla har läst eller hört sagan om kungens nya kläder, hur två mycket skickliga skojare, lurar hela hovet och kungen, vilka fina kläder de syr och de som är dumma kan inte se kläderna. Och ingen allra minst kungen vill ju inte verka dum så alla håller med om att de osynliga kläderna är jättefina. Det är bara en liten pojke som törs säga det som alla egentligen ser och vet, att det finns inga kläder utan kungen går parad alldeles naken.


Jag tror att det är lite så med tremderma och modet som ni unga människor utsätts för, där indentiteten hittas i det ytliga, det som syns. Och det är tragiskt att ni smarta unga människor som lärt er ifrågasätta det mesta, ja, till och med uppmuntrats i undervisningen att hålla en ifrågasättande attityd till det allt, går om kring med utslitna kläder, som hänger slappt över nederdelen av rumpan och där hårkreationerna skiftar över hela regnbågens alla färger, med frisyrer som påminner om hönsfåglrar eller fågelskrämmor.

I psalmen 139 i Gamla Testamentet i Bibleln står det från vers 13 till vers 16: "Du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Ja, underbara är dina verk, min själ vet det så väl. Benen i min kropp var inte osynliga för dig, när jag formades i det fördolda, när jag bildades i jordens djup. Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit."


Det är smarta skojare som titulerar sig som designers och PR-människor, som får artister, som ni unga gillar att spöka ut sig, för de är ju föredömmen för er.
Försök att hitta det som är äkta, det är nog inte så lätt när allting handlar om hur man ser ut och nu känns det allt mer nödvändigt att känna sig sedd, behövd, accepterad och älskad.

Och jag har inte alla svar, men jag vet att Jesus som är Guds Son, älskar var och en i alla fall Kom just att tänka på en låt som heter

Du vet väl om att du är värdefull

Du vet om att du är värdefull,
att du är viktig här och nu
att du är älskad för din egen skull
för ingen annan är som du

Det finns allt för många som vill tala om
att du bör vara si och så
Gud Fader själv Han accepterar dig ändå
Och det kan du lita på

Du passar in i själva skapelsen
Det finns en uppgift just för dej
Men du är fri att göra vad du vill med den
Säga ja eller nej



Ha ett bra liv, du är värdefull

Immanuel

Av John Petersèn - 27 mars 2008 22:21

Gud jag kommer inför Dig för att genom Jesus Kristus, Din Son, säga från mitt allra innersta: "Jag är ingenting i mig själv, men genom det offrar Du gav till denna världen, så har jag möjligheten att vara den mest älskade, benådade och förlåtna människa av alla de människor som finns på denna jord. Du reste upp mig och satte mig på den fasta klippan. Jesus jag kommer inför Dig och ber Dig förlåt mig, en liten tid så har jag inte umgåtts med Dig som jag tycker att jag borde. Tack för att du har läkt mina själsliga sår, givit mig ett känsloliv,så jag kan känna glädje och sorg, kärlek och avsky, nöd och livsvilja.

Rör mitt hjärta Gud, kom och forma mig,
gör mig evigt sann, gör mig mer lik Dig!
Du är min Skapare Du är så skön Dig vill jag känna,
Jesus hör min bön

När jag skådar Din ljuvlighet, och förnimmer Din helighet
När allt annat omkring blir som skuggor i ljuset från Dig
När mitt hjärta får röra vid Dig, och min vilja omfamnas av Din
När allt annat omkring blir som skuggor i ljuset från Dig

Jag tillber Dig, jag tillber Dig
jag lever mitt liv för att tillbe Dig
Jag tillber Dig, jag tillber Dig
jag lever mitt liv för att tillbe Dig




Ingen som Du Gud kan ge mig frid och mening med mitt liv
Det enda som betyder nått är att söka Dig och se Dig som Du är

Bara Du kan möta all min längtan Bara Du kan andas liv i mig
Bara Du ger glädjen som är evig Bara Du hör mig när jag ber

Fader jag älskar Dig kom rör vid mig jag längtar efter Dig
Din härlighet förvandlar mig låt Din kärlek genomströmma mig

Bara Du kan möta all min längtan Bara Du kan andas liv i mig
Bara Du ger glädjen som är evig Bara Du hör mig när jag ber


Halleluja, halleluja, halleluja, halleluja
halleluja, halleluja, halleluja, halleluja


Ovanstående sånger är skrivna av andra än mig, tyvärr så kan jag inte namnen på dem, men ett är säkert - de har upplevt att de var de mest älskade, mest benådade och mest förlåtna av alla de människor som finns på denna jord.


I NEED YOU JESUS

Take away my bitterness
take away my hate

Give me of Your happiness
give me of Your love

/: I need You Jesus
in all my life
I need You Jesus
to lead me on Your way :/

Take away my loneliness
take away my fear
Give me of Your sweet caress
give me of Your hope

/: I need You Jesus
in all my life
I need You Jesus
to lead me on Your way :/


Den ovanstående texten har min älskade fru skrivit med hjälp av Helig Ande och jag har tonsatt den, så om ni som läser detta inlägg av en händelse skulle vara någonstans i närheten av Stadsparken i Södertälje, så kan ni väl komma en fredag vid halvsextiden, så skall jag med flera syskon i Herren, sjunga den för dig. Plus de som sånger som står lite högre upp i detta inlägg.

Prisa Gud ty Han är god Hans nåd varar evinnerligen

Immanuel

Av John Petersèn - 27 mars 2008 08:41

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar det att vi innan vi börjar "tycka till" - så borde vi först se den eller de personer vi riktar oss till, utifrån de olika sammanhang som lett fram vårt tänkta påstående och tyckande.

Och vi som är kristna tycker jag har ett större ansvar gentemot de vi vill tala till. En klok person som jag har haft äran att lära känna, brukar säga att: "Vi har bara en mun, men två öron så vi borde lyssna dubbelt så mycket som vi talar". Jag skulle vilja lägga till följande att vi utgår från att den vi möter, finns omständigheter som de upplever att de inte riktigt bemästrar, så vi gör som Jesus, frågar, trots att det verkar uppenbart vad personen vi möter vill, och intar en sådan attityd, ibland kanske med nödvändighet, lite övertydlig, att vi inte på något vis verkar dömande.

Vi måste ha det i bakhuvudet att Jesus älskar alla människor.

Jag kom och tänka på en händelse som kanske gör det tydligare för dig vad jag menar. Jag var mötesvärd (den som först säger välkommen till de som kommer till mötet och håller koll så att inget störande inträffar) under en gudstjänst i min församling. På stolarna ute i foajen satt tre yngre herrar, två med tidstypiska luvor som visar någon form av grupptillhörighet, i detta fallet hiphop.

En av mötesdeltagarna pekar åt mig att jag skall komma till denne, och viskar förtroligt, att dessa tre herrar borde jag se upp med, för de hade ett dåligt rykte. Jaså - sa jag och kunde liksom inte låta bli att le. Leendet hade sannorlikt fortsatt runt huvudet på mig om inte öronen hade suttit i vägen. Och så berättade jag för den bekymrade mötesdeltagaren att, den unge mannen till vänster, var anställd av kyrkan som teamarbetare att verka i stadens skolor, och de två ynglingarna till höger skulle döpa sig under söndagsgudstjänsten kommande söndag.

Lyssna gärna till Alf Lax som sjunger "Vid nådens tron"

 

Det finns andra vinklingar av detta ämne så om du som läst detta, blev inspirerad till att på ett annat sätt att framlägga dina synpunkter så skicka ett mejl till immanuel_37@hotmail.com eller gör ett eget inlägg i din blogg. Men hör av dig till mig så jag vet var jag kan ta del av det du skrivit.

Nedanstående verser är hämtade ut BibleGateway.com ifrån Romarbrevets tolfte kapitel och siffrorna framför varje stycke anger versen.

2Följ inte världens beteenden och vanor, utan var nya och annorlunda människor med det nya livets friskhet i allt ni gör och tänker. Då förstår ni att välja det som är gott och som tillfredsställer Gud.

3Som Guds budbärare vill jag förmana er. Var ärliga i er bedömning av er själva, mät ert värde med måttet av den tro som Gud har gett er.

14Om någon behandlar er orättvist för att ni är kristna så döm honom inte, utan be att Gud ska välsigna honom.

15När andra är lyckliga, så gläd er då tillsammans med dem. Om de är ledsna så dela deras sorg.

16Samarbeta med glädje! Försök inte vara främst. Försök inte ställa er in hos betydelsefulla människor, utan uppskatta vanliga människors sällskap. Och tro inte att ni vet allt!

17Betala aldrig ont med ont. Var inställda på att göra det som är gott, och låt alla se att ni är alltigenom ärliga.

/immanuel

Av John Petersèn - 24 mars 2008 09:52

Guds frid, bloggläsare och vänner i Kristus Jesus

Jag tänker på när jag precis hade sagt ja till Jesus, och min fru hade fått lovsångstexter genom Helig Ande, och jag hade tonsatt dem med samma hjälp. Det var en midsommarafton, och jag spelade en del av sångerna och både jag och frun fick ett härligt gensvar från de som lyssnade, så jag tänkte i min iver, att jag borde ta och spela in låtarna på en CD-skiva och bli rik och berömd.

Men Gud hade en annan plan, för den dagen då inspelningen skulle ske, så var inspelningsteknikern sjuk och då förstod jag att det inte var det jag skulle göra. Istället fick jag förtroendet att spela under bönemötena i församlingen och lära mig de kristna sånger som redan fanns.

Jag kom och tänka på Petrus som *försäkrade att han minsann inte skulle svika Jesus, även om alla andra gjorde det, då - när Människosonen skulle korsfästas.
Och när Petrus hade förnekat att han kände Jesus tre gånger innan tuppen gal, förkrossad när han hade sett in i sin Mästares ögon, bedrövad och förtivlad.
Jag tror att självkänslan och frimodigheten hos Petrus försvann, men pris ske Gud, så blev Petrus rättfärdiggjord och fick både frimodigheten och självkänslan
tillbaka efter mötet med Jesus vid Tiberias sjö, då Jesus frågade honom **tre gånger om Petrus älskade Jesus mest av alla de som var församlade där. Och efter den sista frågan så säger Petrus lite uppgivet: "Herre, du vet ju allt!! och Jesus svarar: "För mina får i bet".

/Immanuel

*Står att läsa i Matteus evangelium kapitel 26 och från vers 31
"*Denna händelse finns i Johannes evangelium kapitel 21 och från vers 15
Du kan läsa dessa bibelord i Folkbibeln Online

Av John Petersèn - 4 mars 2008 20:35

Kol.2:6-17

"Ni litade på att Kristus skulle frälsa er. Ha samma grundmurade förtroende för honom vad det än gäller i ert liv. Då får det stadga och tron kommer att växa. Låt era liv flöda över av glädje och tacksamhet för allt han gjort. Låt inte andra förstöra er tro och er glädje med sina filosofiska funderingar, eller med meningslösa spekulationer som inte bygger på Kristi ord utan på människors tankar och ideér. För i Kristus finns Guds fullkomlighet i mänsklig gestalt. Därför har ni allt, när ni har Kristus, och Gud lever i er. Han är den störste av alla och han råder över alla makter och härskare i världen. När ni kom till Kristus, befriade han er från era onda begär, inte genom ett kroppsligt ingrepp utan genom en andlig operation - er andliga omskärelse i Kristus. I dopet dog nämligen er gamla onda natur tillsammans med honom och begravdes med honom. Sedan gick ni tillsammans med honom från döden in i ett nytt liv, eftersom ni trodde på den Gudskraft som lät Kristus uppstå från döden. Ni var döda i era synder och hade ännu inte övervunnit era syndiga begär. Men då fick ni del av Kristi liv, och han förlät er alla era synder. Han drog ett streck över allt som anklagade er och förstörde ert syndaregister genom att spika fast det vid Kristi kors. DIärför finns det inte längre någon möjlighet för satan att anklaga er för synd. Inför hela världen visade Gud att Kristus triumferade över ondskans alla osynliga andemakter när han dog på korset. Därför ska ni inte låta någon kritisera er för vad ni äter eller dricker eller för att ni inte firar de judiska festerna och högtiderna, nymånadsdagarna eller sabbaterna. Allt detta var bara tillfälliga regler, som upphörde gälla när Kristus kom. De var bara skuggor av verkligheten - av Kristus själv."


FRÄLST GENOM TRO
Religiös av egen kraft                   Frälst genom tro
Mål
Att behaga Gud genom goda gärningar
Att lita på Kristus och leva för att behaga Gud
Medel Tjänstvillighet, disciplin och lydnad för att bli belönad
Att bekänna Kristus, underordna och överlåta mig åt Honom
Kraftkälla Egen, medveten ansträngning
Den Helige Ande som hjälper mig att handla rätt
Drivkraft Själviskhet och självbehärskning
Kristus i mig och jag i Kristus
Resultat Självcentrerad, likgiltig, deprimerad, drabbad av komplex, ständigt i behov av uppskattning
Glad, tacksam, älskvärd, ledd av Gud, tjänstvillig, förlåtande

Frälsning enbart genom tro på Jesus Kristus låter alldeles för enkelt för somliga. Det känns bättre att få uträtta något själv - att bli räddad, frälst, på grund av egna insatser. Men den religiöse lever ett spänt och ansträngt liv och blir besviken eller högmodig på sin väg mot evig död. Jesu väg däremot är enkel, men den enda som står till buds för att nå fram till evigt liv. Ovan nämna text är hämtad från Handbok för livet.

Immanuel
Av John Petersèn - 2 mars 2008 14:56

För några år sedan, kunde man köpa armband och nyckelband med olika förkortningar av ett kristet budskap. Ett av dessa förkortningar var: "WWJD". Vilket är förkortningen på What Would Jesus Do.

Jag bor i en liten stad utanför Stockholm, som i massmedia ofta beskriver om de illdåd som vissa av dess invånare begår eller blir drabbade av. Och jag har fått den tanken, att Gud vår Fader, har lagt ned en nöd i mitt hjärta, för denna stads ungdomar. När jag och några till nattvandrade i stadens centrum och närliggande områden, så fick jag höra av så många ungdomar, om hur så totalt ointresserade de vuxna var, om hur dessa killar och tjejer hade det. Jag fick höra om hur en del av ungdomarna skar sig med rakblad i armen, därför att det lindrade den oerhörda smärtan av de upplevde att de inte var älskade för sin egen skull och inte ens viktiga för någon.

Vad skulle Jesus ha gjort? Lyssna till Alf Lax när han sjunger "Någonting i luften". Det står i Bibeln att jag eller ni skall förmana varandra när vi gör fel

, med kärlek. Och om vi inte lyckas nå fram så skall vi informera våra av Gud i Jesu namn, avskilda "älste" eller som de nu heter "församlingsledare". Men om det är församlingsledningen som kan uppfattas göra fel, ja, då är det lite provocerande att säga, att de måste vara hos församlingsmedlemmen som felet ligger. Eller?

Lyssna till vår pastor och föreståndares förkunnelse om "Hjärtats lovsång" och sedan lyssnar till till "Team med uppdrag" som sjunger "Hjärtats lovsång"

Medan vi lyssnar till predikan och sången kan vi kanske åtminstone försöka, att vända våra tankar och våra hjärtan och sinnen till vår Gud, vår Fader, Hans Son, Jesus Kristus och Den Helige Ande och be om förlåtelse för vår egen bekvämlighet, människofruktan, apati, självrättfärdighet och brist på gudsfruktan och att vi kanske har förlorat nästan det dyrbaraste, den första kärleken. Och med hjälp av bilden här nedanför så fäster vi våra ögon på Jesus, Guds kärleksoffer till oss.

/immanuel

Av John Petersèn - 28 februari 2008 20:43

Frid på er kära vänner. För några år sedan var David Wilkerson här och talade i Filadelfiakyrkan i Stockholm. Han sa att han hade fått ett budskap från Gud till de kristna i Sverige.
Budskapet var att Gud tyckte att den svenska kristenheten hade drabbats av likgiltighet. Om ni inte vet vem David Wilkerson är så kan ni se det filmatiserade vittnesbördet om hur David fick till uppgift av Gud att befria ungdomar i New York från drogmissbruk. här.
David Wilkerson förutsade det som hände den 11 september 2001 och ni kan läsa om det när ni trycker på länken. Själv kan jag se att det finns ett slags trötthet eller tröghet i den egna församlingen och även vissa andras att med de nådegåvor som Herren gett oss "gå ut i hela världen och gör alla folk till lärjungar". En känd kristen sa en gång för några år sedan att: "vi kan inte sitta i våra bönekapell och odla vår egen andlighet, vi måste gå ut och sprida det glada budskapet!"
Reinhart Bonke förkunnade på Nyhemkonferensen 2005 och menade att det var ingen svårighet att få hela Sveriges befolkning till att göra Jesus till Herre i sina liv. Han menade att evangelisationen har inte ett utan två ben: be och predika, be och predika, be och predika och till sist be och predika. Sedan så har jag ju upptäckt att jag vinner ingen till Jesus, om jag inte har hjärtat med i det jag gör, vilket betyder att om ni som läser detta inlägg med tålamod och ett öppet sinne, har hjärtat med er utan att era handlingar styrs av självrättfärdighet, stolthet, av människofruktan eller annat av det som Paulus kallar för köttet, så är det meningslöst. Jag har nog nämnt det vid ett tidigare tillfälle, att det inte är ett tillfälle att av de nådegåvor med mera som vi får genom dopet i Helig Ande, som står i det första Korintierbrevet kapitel tolv och fjorton, att just kapitel trettons budskap är att allt det vi gör som inte görs av kärlek, är meningslöst. Ni kan ta del av kapitel tretton här.

Jag hörde en tragikomisk händelse om en kristen man som var på sitt arbetes sista dag, utan att ha berättat för sin närmaste arbetskompis om sin tro. Men när de båda kamraterna stod i omklädesrummet efter arbetet, så dristade den kristne mannen sig till att fråga:"Har inte du märkt att det är något speciellt med mig?
Kompisen funderade en stund, men sa sedan med eftertänksamhet: "Jo, du är väl vegetarian! Vi som är kristna måste leva även på vardagarna och uti allt som har med vår verklighet att göra, så att vi på det sätt som Jesus har gett oss som redskap att vara vittnen för de människor vi möter. Men om detta inte kan ske med hjärtat och av den kraft som Jesu offer gjorde av kärlek till oss vill kalla oss kristna, så är vi bara som det står i den första versen i det trettonde kapitlet i första Korintierbrevet: "Om jag talar alla språk, både i himlen och på jorden, men inte har kärlek till andra människor, så är jag med mina tomma ord bara en pratmakare som för oväsen."

Till sist: en uppmaning i form av en sång av Urban Ringbäck: Att tjäna Dig

Att mista det är att vinna att bli fattig är att bli rik
Det som ingenting kostar, kostar allt det är tjänandets svåra logik.
Du förlorade allt den dagen.Han sa: ”Kom” och du svarade: ”Ja”
Du förstod den gudomliga lagen när du böjde dig ned och sa:

Att tjäna Dig är min vilja
att få höra Din röst min bön
Att vittna om Dig mitt uppdrag
att möta Dig blir min lön
Jesus det liv jag äger
ger jag nu åt Dig
Det är ändå så lite
mot vad Du gjort för mig

Kallad av Gud att tjäna under kärlekens tvingande krav
Fann du en verklig frihet som en Kristi Jesu slav
Du bad om kraft mot striden du bad om hjälp och råd
Och du lärde dig med tiden att få tjäna är bara nåd

Att tjäna Dig....

Immanuel

Av John Petersèn - 23 februari 2008 22:49

Nedan stående Bibeltext är hämtat från BibleGateway . Där det står i Paulus brev till romarna i kapitel 3 och från ver 21 till vers 31

Men nu har Gud visat oss hur vi kan bli rättfärdiga. Vi blir inte frikända från Guds dom genom att försöka hålla hans lagar och vara tillräckligt goda, utan genom en annan väg. Det är en väg som Lagen och Profeterna talade om för länge sedan. Nu säger nämligen Gud att han vill ta emot oss och frikänna oss - förklara oss icke skyldiga - om vi tror att Jesus Kristus tar bort våra synder. Och vi kan alla bli frikända på samma sätt genom att komma till Kristus. Det spelar ingen roll vilka vi är, eller hurdana vi har varit. Alla har vi syndat, och saknar därför den likhet med Gud som vi är skapade att ha. Nu ger han oss en möjlighet som vi inte har förtjänat, nämligen att ställa allt till rätta genom att vi accepterar vad Jesus har gjort för oss. Gud sände Kristus Jesus för att ta straffet för våra synder. Men vi måste tro på detta för att hans blod ska bli det offer som räddar oss från Guds vrede. På detta sätt visade han sig fullständigt rättvis, även om han tidigare hade lämnat synderna ostraffade. Han väntade med tålamod på den dag då Kristus skulle komma och ta bort all synd. Också i dag gäller samma rättvisa. Den som tror på Jesus blir frälst. Men är det inte orättvist av Gud att låta brottslingar gå fria och säga att de är oskyldiga? Nej, han gör det därför att de tror på Jesus, som tog på sig deras synd. Vad kan vi då skryta med när det gäller att förtjäna vår frälsning? Ingenting alls. Varför det? Vår befrielse är inte grundad på goda gärningar, utan på vad Kristus har gjort och på vår tro på honom. Vi kan alltså sammanfatta och säga att vi är frälsta genom tron på Kristus, och inte genom de goda gärningar vi gör. Räddar då Gud bara judarna på detta sätt? Nej, det gäller alla andra också. Gud behandlar oss alla lika och frikänner oss om vi tror. Om vi är frälsta genom tron, betyder det då att vi inte längre behöver lyda Guds lagar? Tvärtom! Faktum är att det är bara när vi tror på Jesus som vi klarar av att följa lagen.

Om det var så att vi som människor behövt göra något speciellt, som idel goda gärningar eller mediterat i ett visst hundratal timmar över bibeltexter, så hade jag inte blivit frälst och befriad från alkohol och Peter Pan-syndromet. Då hade jag förlorat allt som jag älskar mest, min fru och mina barn. Faktum är att jag inte hade levt längre för jag mådde fruktansvärt dåligt och hade mycket på mitt samvete så jag hade inte orkat så länge till.

Men Gud genom Sin Son, Jesus Kristus, öppnade mitt hjärta under lovsången och jag blev befriad från begär och skuldbörda. Jesus gjorde mig fri.

I Matteus evangelium kapitel 7 från vers 36 till vers 50 står det

En syndig kvinna smörjer Jesu fötter

Simon, en av fariseerna, bjöd hem Jesus till sig, och Jesus tackade ja till inbjudan. När de satt sig ner för att äta fick en prostituerad höra att han var där. Hon gick då dit med en flaska väldoftande olja. När hon kom in i huset böjde hon knä bakom Jesus, och grät tills hans fötter blev våta av hennes tårar. Hon torkade dem sedan med sitt hår och kysste dem och hällde olja över dem. När värden, som var en farisé, såg vad som hände och såg vem kvinnan var, sa han till sig själv: Det här bevisar att Jesus inte är någon profet, för om Gud verkligen hade sänt honom, skulle han ha vetat vad för slags kvinna hon är. Men Jesus förstod hans tankar och sa: Simon, jag har något att säga dig. Simon svarade: Säg det, Mästare. Då berättade Jesus följande för honom: En man lånade ut pengar till två personer, fem tusen kronor till den ene och femhundra till den andre. Men ingen av dem kunde betala tillbaka, så han efterskänkte skulden. Vem av dem tror du älskade honom mest efter detta? Jag antar att det var den som var skyldig honom mest, svarade Simon. Ja, det är riktigt, sa Jesus. Sedan vände han sig mot kvinnan och sa till Simon: Ser du denna kvinna som böjer knä här? När jag kom in i ditt hus brydde du dig inte ens om att ge mig vatten så att jag kunde tvätta dammet av mina fötter, men hon har tvättat dem med sina tårar och torkat dem med sitt hår. Du gav mig inte den sedvanliga hälsningskyssen, men hon har gång på gång kysst mina fötter ända sedan jag kom hit. Och du försummade den vanliga artigheten att smörja mitt huvud med olivolja, men hon har smort mina fötter med sin väldoftande olja. Alla hennes synder är förlåtna, och de är många. Därför visar hon så stor kärlek. Den som har fått lite förlåtet visar lite kärlek. Jesus sa sedan till henne: Dina synder är förlåtna. Då sa männen vid bordet till varandra: Vem är denne man, som går omkring och till och med förlåter synder? Och Jesus sa till kvinnan: Din tro har hjälpt dig. Gå i frid. Lyssna på Micke Fhinn när han med vänner sjunger
"Nu böjer jag mig ned" Sjung gärna med i texten: "

Nu böjer jag mig ner och kysser Dina fötter, kan inte stå emot den kärlek som jag ser
Nu böjer jag mig ner och bekänner Dig som Herre, för jag vill ta emot, den kärlek som Du ger

Jag kommer nu, jag kommer in, jag kommer fram, hem igen
Jag tillber Dig

Så min vän och syndare, Jesus älskar dig och vill dig bara väl och den Jesus älskar bör jag också älska. Det står i det första brevet från Johannes i kapitel 4 att om jag inte kan älska den broder eller syster som jag ser, kan jag inte heller älska en Gud som jag inte ser.Se bibelhänvisning här Men det är så att Gud, vår Fader, ville inte att vi skulle bli marionetter, utan vi fick den fria viljan, rätten att säga ja eller nej till att ha en relation med Gud genom Jesus Kristus. Och det som vår Fader har en nitälskan till är att vårt hjärta och vårt förstånd säger ja till att bli Hans barn. Och Gud vår Fader slutar inte att hoppas på att du till slut säger ditt ja till Honom.

I Paulus första brev till Korinthierna i kapitel 12 och kapitel 14 talar han om de gåvor vi kan få, och så handlar kapitel 13 om hjärtats inställning till hur vi som kristna skall förhålla oss till andra människor och om vi inte gör det så får det konsekvenser. Nedan följer detta kapitel till vissa delar:

Kärleken är störst av allt

Om jag talar alla språk, både i himlen och på jorden, men inte har kärlek till andra människor, så är jag med mina tomma ord bara en pratmakare som för oväsen. Om jag kan profetera och känner till alla Guds hemligheter och allt som ska hända i framtiden, men inte älskar mina medmänniskor, vad gör jag då för nytta med all min kunskap? Om jag har trons gåva, så att jag kan flytta på berg bara genom att säga ett ord, men inte har tillräckligt med kärlek till andra så är jag ingenting värd. Om jag ger allt jag äger till fattiga människor, och är villig att dö i min tjänst, men inte älskar dem jag är kallad att tjäna, så kommer mitt arbete inte att ha något som helst värde. Kärleken är tålmodig, god och hänsynsfull, aldrig misstänksam eller avundsjuk, aldrig skrytsam eller stolt, och aldrig överlägsen, självisk eller fräck. Kärleken kräver inte att få sin egen vilja fram. Den är inte irriterad över andra, inte lättretad och den lägger knappast märke till när andra handlar fel. Den är aldrig glad över orättvisan, men gläder sig när sanningen segrar. Kärleken är trogen vad det än kostar. Den förväntar sig alltid det bästa, hoppas i det längsta och är beredd att uthärda allt. Alla de andliga gåvor som Gud ger kommer en dag att ta slut, men kärleken lever vidare i evighet. En dag kommer gåvan att profetera att upphöra, de många språken att tystna och kunskapen att ta slut. All vår kunskap och allt vårt profeterande är bara detaljer i en underbar helhet och har därför sin begränsning. När vi en gång ser den fullkomliga verkligheten, behöver vi inte längre dessa gåvor, som trots att de är underbara ändå är otillräckliga. När jag var barn talade och tänkte och resonerade jag som ett barn, men sedan jag blev vuxen sträcker sig mina tankar mycket längre och jag har lagt av det som är barnsligt. På samma sätt kan vi bara se och förstå en del av Guds storhet nu. Det är som spegelbilden i en orolig vattenyta. Men en dag ska vi se honom i hans fullhet, ansikte mot ansikte. Allt det som jag nu vet är ofullkomligt, men då ska jag veta allt precis som Gud vet allt om mig nu. När allt annat går under finns tre saker ändå kvar - tron, hoppet och kärleken - men störst av dem är kärleken.

Till sist ber jag för dig att Jesus skall visa Sig för dig medan du lyssnar till Michael Johnssons melodi Hans hjärta för dig

Immanuel

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards